Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er volop. Om maar eens een paar
stereotypen te bevestigen: vrouwen praten makkelijker over gevoelens en
houden van winkelen, mannen maken schuine grappen en willen graag een mooie
auto. Wie er mag inparkeren, laten we in het midden.

Ook qua smaak zijn er verschillen tussen beide geslachten. Wat een man
aanspreekt in een ontwerp, zegt een vrouw misschien niks. Internetgigant
Google wijdde er afgelopen week tijdens een conferentie voor
softwareontwikkelaars een speciale sessie aan: ‘ontwerpen
voor het andere geslacht: roze is niet altijd sexy
‘.

Mannen op Google+

Tijdens de sessie stelde een man een vraag aan de vrouwelijke panelleden:
waarom zijn er zo veel mannen op Google+? Uit enquêtes blijkt
dat zo’n 70 procent van de gebruikers van het sociale netwerk man is, geen
pre als je het wilt opnemen tegen de grote rivaal Facebook. Daar is de
verhouding man-vrouw bijna
50/50
.

Bij de sociale-prikbordsite Pinterest slaat de meter weer door naar de
vrouwelijke kant: ongeveer twee derde van de bezoekers is vrouw.

Mannen dominant bij Google

Volgens Jess Lee van mode-site Polyvore is het hoge gehalte aan mannen
op Google+ te wijten aan de mannelijke cultuur bij Google, schrijft
technologiesite Wired. "Ik denk dat de wortels van een gemeenschap erg
belangrijk zijn", zegt Lee. "Google+ is begonnen bij medewerkers
van Google, dus de basis was technologisch en eerlijk gezegd voornamelijk
mannelijk. Van daaruit is het gegroeid."

Google test nieuwe producten zoals Gmail en Google+ eerst intern. Daardoor
gaan de diensten zich vormen naar de omstandigheden die bij Google heersen.
Bij de zoekgigant is het internet snel en betrouwbaar. En er werken
voornamelijk mannelijke bollebozen.

Het is niet verwonderlijk dat als een product gelanceerd wordt, het dezelfde
type mensen aantrekt als de makers. Facebook daarentegen is opgezet op een
universiteit, door en voor studenten, wat misschien het diversere karakter
van het sociale netwerk verklaart.

Nog niet te laat

Maar het is nog niet te laat voor Google. Het is mogelijk om je
oorspronkelijke gebruikersbasis te ontgroeien, aldus Tracy Chou,
ontwikkelaar bij Pinterest. De sociale-prikbordsite bevindt zich volgens
Chou al in een overgangsfase. In de VS is twee derde van de gebruikers
vrouw, maar in andere landen is de verhouding meer in balans.

"Je moet ergens beginnen", meent Chou. "Als het eenmaal goed
gaat, kun je bedenken welke vervolgstappen je wilt nemen om verder te
groeien. Ik ben er zeker van dat Wikipedia niet begonnen is als een
verzameling van artikelen over alle onderwerpen."

Lees ook:

Waarom Google+ geen flop is

Google valt Amazon aan met eigen tablet

Vijf jaar iPhone: vloek en zegeningen

Windows Phone: hoe nu verder?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl